loader image

Horacy Muszynski

Voor dit event moet er worden gereserveerd. U kunt een tijdslot reserveren door op de HIER  te klikken:

Voor de 6e editie van VHDG/SRV nodigt Kunstinitiatief VHDG de Poolse kunstenaar Horacy Muszynski uit. Zes weken lang, van 30 augustus t/m 11 oktober, gaat dit jonge talent vanuit de SRV-wagen het Waddengebied ontdekken. Horacy zal rondreizen, wonen en werken in dit atelier op wielen, dat ook als filmstudio dient voor zijn project: een experimentele horrorfilm over Friesland.

De curatoren van VHDG ontdekten Horacy’s werk Kishonia in de tentoonstelling Survival 17 in Wroclaw in 2019 en waren direct fan. Ze hebben Horacy leren kennen als een ambitieuze jonge maker die zich voor 200% inzet om zijn onconventionele projecten te realiseren. Zijn vindingrijkheid en vermogen tot improvisatie maken hem tot een perfecte SRV-kunstenaar.

Met de SRV-wagen gaat Horacy in het Waddengebied op zoek naar lokale griezelverhalen en paranormale verschijnselen, die zijn waargenomen op het Wad. Zijn zoektocht naar verhalen en bijzondere filmlocaties begint in Moddergat, vanaf waar hij de kust afzakt.

Na zijn residentie van zes weken zal het resultaat, een gruwelijke én grappige film over griezelig actuele onderwerpen, te zien zijn in Kunstruimte H47 in Leeuwarden.

 

Eigen filmtaal tussen realiteit en fictie
Horacy Muszynski (1994) vermengt film, performance en videokunst in zijn werk. Met unieke, experimentele projecten zoekt hij de grenzen op tussen realiteit en fictie, tussen hoge en lage cultuur. Horacy heeft een radicale eigen filmtaal ontwikkeld. Zijn films zijn een mix van genres en stijlen, van horror tot documentaire.

Met minimale middelen maakt Horacy filmeffecten en zeer inventieve beeldende verhalen, waarin hij elementen toepast uit parodie, B-films en amateurfilms. Onder het absurdisme en de humor schuilt een kritische blik op actuele, maatschappelijke thema’s.

Horacy Myszynski Foto: Heleen Haijtema

 

Spel en experiment
De kunstenaar speelt graag met het medium film en de grens tussen fictie en realiteit. Zo gaf hij in zijn werk Dolly acteurs, die een gezin speelden, de opdracht om gedurende de hele opnameperiode ook buiten de filmset in hun familierol te blijven.

In ID onderzocht hij het thema identiteit, door een acteur in te huren die hem een week lang in het echte leven verving. De mini-serie Ass.death.dicks (spreek uit als: aesthetics) reflecteert op de moordende competitie tussen jonge kunstenaars, een onderwerp dat in de kunstwereld zelden wordt besproken.


B-film als middel
De B-film, als genre, is volgens Horacy een ondergewaardeerd middel om moderne problemen aan te kaarten. De simpele vorm en verhaallijn kunnen een groot publiek bereiken, zonder de kijker te overweldigen met pogingen tot het beantwoorden van fundamentele levensvragen.


Mockumentary
De film, die Horacy in Friesland maakt, wordt een mockumentary: een genre waarin een fictief verhaal wordt gepresenteerd in documentaire-stijl. Een mockumentary is van oorsprong satirisch; een onderwerp wordt op grappige wijze bekritiseerd, met de documentaire als stijlmiddel.

Een overtuigende mockumentary vereist een kritische blik van de kijker om te onderscheiden wat wel en niet ‘waar’ is, wat de dubbele lagen zijn en wat de intentie van de maker is. Het realisme van deze vertelvorm kan een spannende film nog enger maken. Het bekendste voorbeeld hiervan is de film Blair Witch Project uit 1999.

 Jouw Friese griezelverhaal

Bijzonder is dat de kunstenaar zelf scriptschrijver, regisseur, acteur, Do-It-Yourself effectmaker en producent in één is. Maar Horacy maakt zijn films nooit alleen; en geen enkel SRV-project zou mogelijk zijn zonder de samenwerking van lokale mensen en bedrijven.

De filmcrew van Horacy bestaat uit enthousiaste studenten van NHL Stenden in Leeuwarden en de inwoners van Friesland die hij onderweg ontmoet. Voor Horacy ligt de aantrekkingskracht van het medium film in het teamwerk.

 

Translate »